s

مقدمه

در این مطلب قصد داریم بصورت گام به گام اموزش دهیم چطور میتوان با فشردن پوش باتن(کلیدهای فشاری که دو نقطه باز از مدار را به یکدیگر متصل می کنند)، مقدار ورودی بورد (پوش باتن ) را خواند و اطلاعات ان را در سریال مانیتور نمایش داد.

کلید واژه ها
esp32,کلید فشاری,دیجیتال,

وسایل مورد نیاز

#نوعتعدادخرید
1esp321
2سیم جامپر2
3برد بورد1
4پوش باتون1

پیش نیاز ها

برای برنامه نویسی این پروژه از نرم افزار اردوینو استفاده میکنیم.

  1. ابتدا نرم افزار اردوینو را دانلود و نصب کنید
  2. به منو File بروید و گزینه Preferencesرا بزنید
  3. boardFile -> arduino Preferences
  4. متن زیر را وارد کنید
  5. https://dl.espressif.com/dl/package_esp32_index.json, http://arduino.esp8266.com/stable/package_esp8266com_index.json

    boardpaste link
  6. بعد از افزودن لینک ها برنامه را باز و بسته کرده تا لینک به مخازن برنامه اضافه شوند
  7. به منو tools رفته و از بخش Borads manager ... را بزنید
  8. boardesp32 اضافه شده است
  9. در قسمت search بنویسید Esp32 و برد را نصب کنید
  10. boardesp32 اضافه شده است
  11. بعد اینکه برد نصب شده باید نوع برد Arduino را عوض کنیم
  12. boardesp32 اضافه شده است
  13. افزودن کتابخانه مورد نیاز iotkaran
  14. tools-> manager Library

    boardافزودن کتابخانه iotkaran
  15. تایپiotkaran در بخش جستجو
  16. boardافزودن کتابخانه iotkaran

توضیحات تکمیلی

در این خط متغییری تعریف کرده و شماره پین دیجیتال برد را که به پوش باتن متصل شده در این متغییر میریزیم حال در هر جای کد کامپایلر buttonPin را ببیند،بجای ان شماره پین را قرار میدهد

در این مثال قرار است بعد زدن کلید فشاری وضعیت کلید (خاموش/روشن) در حافظه ذخیره شود پس ما می بایست با استفاده از متغیر زیر وضعت دستگاه بعد از فشرده شدن را نگهداریم

() Setup

وقتی که یک برنامه شروع به کار می‌کند، ابتدا این تابع اجرا می‌شود.این تابع در آردوینو فقط یک بار اجرا می‌شود؛ بعد از هر بار ریست کردن و یا پس از اتصال به منبع تغذیه. از این تابع برای معرفی کتاب‌خانه‌ها، مقدار‌‌دهی اولیه به متغییر‌‌ها و پیکر‌بندی پایه‌ها استفاده میشود

برای نمایش اطلاات پتانسیومتر می بایست پورت سریال را راه اندازی کنیم

پوش باتون یک قطعه دیجیتال است که ولتاژ به داخل اردوینو هدایت می کند و ما می بایست اردوینو را به عنوان یک ورودی در نظر بگیریم از این رو پین شماره 3 اردوینو را به عنوان input در نظر می گیریم

() loop

برنامه‌های آردوینو دو قسمت دارندم همانطور که پیش تر گفته شد،مقدار دهی اولیه در void setup انجام میشود.اما برنامه اصلی که همیشه هم در حال تکرار است در حلقه لوپ یا همان void loopانجام میشود

ّرای اینکه بتوان وضعیت پوش باتون را متوجه شد از تابع()digitalReadاستفاده می کنیم

بعد از خواندن وضعیت دستگاه باید با استفاده از شرط تصمیم بگیریم چه عملی انجام شود که در این مثال بعد اینکه وضعیت دستگاه مشخص شد در صورت 1 بودن وضعیت پوش باتون مقدار on را بر روی سریال نمایش می دهیم و در صورت 0بودن مقدار off را بر روی سریال نمایش می دهیم

شماتیک

rشماتیک برد

کد کامل

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 const int buttonPin = 2; int buttonState = 0; void setup() { Serial.begin(9600); pinMode(buttonPin, INPUT); } void loop() { buttonState = digitalRead(buttonPin); if (buttonState == HIGH) { Serial.println("ON"); } else { Serial.println("OFF"); } delay(2000); }

اپلود کد

  1. در برنامه اردوینو یک برگه جدید باز می کنیم
  2. dFile -> arduino Preferences
  3. جهت اپلود کد می بایست پورت سریال دستگاه متصل را انتخاب کنیم (توجه شماره com با پورت کامپیوتر در ارتباط است و بسته به پورت دارای شماره های مختلفی می باشد )
  4. programFile -> arduino Preferences
  5. کد کامل را جایگزاری می کنیم و گزینه اپلود را می زنیم
  6. sFile -> arduino Preferences
  7. و در اخر پنجره سریال را باز کرده
  8. dFile -> arduino Preferences
  9. واطلاعات را در ترمینال به نمایش در می اید
  10. File -> arduino Preferences

دیدگاهتان را بنویسید

کامنت ها